Busje komt zo..! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Karenina & José Beerepoot - WaarBenJij.nu Busje komt zo..! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Karenina & José Beerepoot - WaarBenJij.nu

Busje komt zo..!

Blijf op de hoogte en volg Karenina & José

08 Maart 2013 | Argentinië, Buenos Aires

Hallo Luitjes,

Inmiddels zijn wij alweer beland in Argentinië! Het einde komt nu echt in zicht. Over 4 weekjes staan wij alweer met beide voeten op Nederlandse bodem. Op dit moment zijn wij nog volop aan het genieten maar stiekem hebben wij toch ook wel weer veel zin om iedereen in Nederland weer te zien.

Na de mijnen van Potosí zijn wij doorgereisd naar Tupiza. Vanaf deze plaats wilden wij de Salar de Uyuni trek doen. Samen met de Nederlandse Thomas en Linda vertrokken wij de volgende dag. We zaten in een luxe jeep samen met onze chauffeur Hugo en onze eigen kokkin. De trek bestond uit 4 dagen en 3 nachten.
De eerste dag hebben we vooral van het landschap genoten. Verschillende uitkijkpunten over bergen en valleien bezocht. We hebben ook veel ezels, lama´s en ruïnes van de inca´s gezien.´s Avonds sliepen we in een eenvoudig hostel in een klein dorpje en hebben we de tijd gedood met lekker eten en een potje kaarten.
De tweede dag was de dag van de laguna´s en flamingo´s. We hebben zeker zes laguna´s gezien in allerlei verschillende kleuren; blauw, zwart en rood. Helaas was het groene meer niet zo groen meer door de vele regen die was gevallen. Ook hebben wij voor het eerst in ons leven echte geisers gezien! Heel indrukwekkend. Eéntje was continue stoom aan het spuwen en het rook naar rotte eieren. In andere kraters kon je vooral kijken hoe het modder continue aan het borrelen was met enorme bellen.
Op de derde dag begonnen wij s´ochtends vroeg met een speeltuin van rotsen. Midden in de woestijn doemden er vanuit het niets ernorme rotsen op, waarop je kon klimmen en klauteren. Tijdens deze trek zaten wij continue tussen 4000 en 5000 meter hoogte. Dit is vooral lichamelijk erg te merken. Continue droge neus en kapotte lippen en vooral heel snel buiten adem! Zelfs het omdraaien in bed maakte je al benauwd!
´s Middags opnieuw door prachtige landschappen gereden, om uiteindelijk bij een begraafplaats voor stoomtreinen uit te komen. Heel leuk om te zien. Ook hier mochten wij weer lekker klimmen en klauteren. ´s Avonds op tijd naar bed want de volgende dag stond dan eindelijk Salar de Uyuni op ons te wachten. Om 05.00 vertrokken wij in de jeep richting de Salar om daar de zonsopgang te bewonderen. Helaas was het een beetje bewolkt!
Na het ontbijt in een zouthotel, verdwenen gelukkig alle wolken als sneeuw voor de zon en konden wij volop van die enorme witte zoutvlakte genieten (zoals de foto´s wel doen vermoeden). Helaas betekende dit ook de laatste dag van deze geweldige trek door Bolivia. Nadat wij afscheid hadden genomen van Thomas en Linda vertrokken wij samen met Hugo weer terug naar Tupiza. Dit was absoluut één van de hoogtepunten van onze reis!

Op naar een nieuw land; Argentinië! Helaas werden wij niet zo vrolijk verwelkomd, want onze bus kon niet verder door een demonstratie. Toen de chauffeur vertelde dat het maar 500 meter lopen was naar de grens, besloten wij te lopen. Helaas bleken deze 500 meter, 5 km!! Niet zo fijn lopen met een backpack van 17 kg op je rug (we kunnen die prachtige souvenirs toch niet laten liggen ;) ) ! Eénmaal bij de grens duurde het nog eens vijf uur voordat wij eindelijk in Argentinië waren omdat er een enorme rij stond! Uiteindelijk kwamen wij ´s nachts om 4.30 AM aan in het Loki-hostel van Salta.

Salta, de eerste stad van Argentinië die wij bezochten, was niet heel bijzonder. Alle steden in Latijns-Amerika lijken op elkaar. Ze bestaan allemaal uit een groot centraal plein midden in de stad. Met daar omheen een kathedraal en een aantal gebouwen van de overheid. Het blijft mooi om te zien maar we raken er inmiddels een beetje aan gewend! We hebben dus vooral gerelaxed bij het zwembad met een barbecuetje erbij.

Vanuit Salta gingen wij met de bus naar Puerto Iguazu! Een reis van ongeveer 24 uur. Inmiddels liggen wij hier niet meer wakker van, want ons busuren totaal zit in vijf maanden tijd nu al op ongeveer 250 uur. Na een lange reis waren wij er dan eindelijk. Een zeer toeristische plaats met alleen maar hotels, hostels en restaurantjes. Iedereen komt hier maar met één doel; de watervallen van Iguazu! De volgende dag was het zover, wij zouden deze prachtige watervallen ook gaan zien. Het was werkelijkwaar prachtig en zeer indrukwekkend! Die watervallen stralen zoveel power en macht uit. Dit hebben wij zelfs nog even mogen ervaren door er met een speedboot doorheen en onderdoor te varen. Kletsnat maar verschrikkeljk leuk!

Vanuit Puerto Iguazu richting Cordoba. Opnieuw een busreis van 24 uur! Ook Cordoba was weer zo´n stad met een groot plein met kerken en kathedralen. Overdag een beetje door de stad geslenterd en een lekker ijsje gegeten want in Argentinië hebben ze heerlijk ijs. Overdag hoorden wij iedereen om ons heen praten over de Jonas Brothers want zij zouden die avond een concert geven in het park. Wij besloten toch maar even te kijken en toen bleek dat werkelijk de hele stad was uitgelopen voor deze boyband. Ze schijnen wereldberoemd te zijn in Noord- en Zuid-Amerika. Wij konden echter geen één liedje maar iedereen om ons heen zong alles mee. Toch weer leuk om zo´n gratis concert even mee te pikken. ´s Avonds naar het centrale plein want daar was een tangonight. We zaten mooi te kijken, toen een jongeman ons ten dans vroeg. Toen wij duidelijk hadden gemaakt dat wij echt geen tango konden dansen, was zijn simpele antwoord; ´je kan toch ook lopen´. Daar konden wij dus niet meer onderuit en achteraf zijn wij heel blij, want het is heel leuk om de tango te dansen! We hebben de smaak goed te pakken dus zullen hier in BA zeker nog wat tangoavondjes meepakken!

Na Cordoba zijn wij naar Rosario gegaan. Opnieuw in de bus, gelukkig waren het maar zes uurtjes. Dit is de geboortestad van Che Guevara en Lionel Messi. Helaas was er van beide grootheden niet veel te vinden in deze stad. We hadden ons huiswerk dus niet zo goed gedaan want eigenlijk waren wij speciaal voor hen hier gekomen! Dit is ook de stad waar de eerste vlag van Argentinie gehezen is. Dus dit monument hebben wij bezocht en we konden ook helemaal omhoog. Luxe als het is, zit er in deze toren een lift, dus dat was wel lekker makkelijk. Van bovenaf heb je een mooi uitzicht op de stad en op de grootste rivier van Argentinie, de Paraña. De volgende dag gingen we naar deze rivier terug om te kayakken en verder hebben we ons nog goed vermaakt op het strand en op terras ;).

Toen werd het tijd voor Buenos Aires. Nog maar 250 km van deze machtige en prachtige stad verwijderd. Na (maar) 4 uurtjes in de bus te hebben gezeten reden wij eindelijk deze grote stad binnen!
Inmiddels is onze derde dag in deze geweldige stad aangebroken. Het weer is hier iedere dag goed en de inwoners zijn echt verschrikkelijk aardig. Zodra je op je plattegrond of Lonely Planet staat te kijken word je aangesproken of je geholpen wilt worden. Ze vinden het leuk om te weten waar je vandaan komt en willen graag Engels met je spreken.
Gister zijn wij. ´s Morgens naar het Evita museum geweest. Ooit een van de beroemdste vrouwen van de wereld en door de argentijnen in het hart gesloten. ´s Avonds zijn we naar de voetbalwedstrijd Boca-Nacional geweest. Dit was een soort Champions Leage. wedstrijd maar dan voor Zuid- Amerika. Geweldig om die sfeer van een Zuid-Amerikaanse wedstrijd te proeven. Alleen maar springen, hossen en zingen, 90 minuten lang! Helaas hadden ze 0-1 verloren.
Argentinie staat ook bekend om de steaks en daarom hebben we al een lijstje parilla´s (grillrestaurants) waar we natuurlijk aan de biefstuk gaan. Na de eerste biefstuk waren we verkocht, dus vanavond gaan we weer!

Wij blijven voorlopig nog even genieten van deze prachtige stad!

Liefs en Chau,

Kaatje en Jopie!

• 08 Maart 2013 - 18:46

Marien:

Eén van de laatste verhalen alweer, meiden! Ik heb er zin in om straks weer lekker samen met jullie te feesten;) Geniet van de laatste weekjes en tot snel. Liefs..x

• 08 Maart 2013 - 19:52

Hetty En Jos:

Wat een gave foto's op de zoutvlaktes.
    Nog veel plezier in Argentinie.

• 08 Maart 2013 - 20:04

Ethel Rood:

wat hebben we genoten van jullie verhalen al die maanden, heerlijk om te lezen dat jullie zo veel gezien hebben en zo hebben genoten. Ja en dan zit het er bijna al weer op ... geniet er nog even van maar volgens mij gaat dat wel lukken. groetjes van José d'r buurtjes

• 08 Maart 2013 - 20:25

Dianne:

Aaaah, Buenos Aires! Neem de tijd en geniet ervan! Ben benieuwd of jullie nog in Milhouse belanden. En goede foto's bij de Salar, is nog lang niet zo makkelijk om zulke foto's te maken.
    Chau y besos,
    Dianne

• 08 Maart 2013 - 21:25

Iris:

Oh wat grappig, jullie waren precies 3 jaar later in de mijn potosi, ik was er ook met die feestdag! Goed om te zien dat jullie nu mondkapjes dragen ;) Argentinie klinkt ook goed!! Veel genieten nog dames de laatste weken!! Xx Iris

• 09 Maart 2013 - 12:24

Mariane Hoogland:

Zwaag 9 maart 2013

Dag lieve moiden!

Wat lief dat jullie mij weer zo"n mooi reisverslag hebben door gemaild.Het schiet nu voor jullie aardig op om weer op nederlandse bodem te staan, ik zal voor jullie een kaarsje opsteken voor een behouden terugreis en zal het weer heel leuk vinden om jullie weer te zienin jullie oude vertrouwde Zwaag.Voor de komende dagen heel heel veel plezier, pret en gezondheid, en tot weerzien op de dorpstr.Liefs en voor beide een hele dikke kus en de groeten van Mij en Ome Henk
    Doei!!!!

• 09 Maart 2013 - 12:26

Sanne:

hey meiden,
    heb heel lang niets van me laten horen, en ik had ook heel wat bij te lezen.
    jullie hebben heerlijk weer zo te zien, en genieten nog volop.
    super leuke foto's hebben jullie gemaakt.
    geniet er nog van, en tot over een paar weekjes. xxx

• 09 Maart 2013 - 13:43

Margret:

Heee meiden, fijn om weer wat te lezen.
    Geweldig al die mooie verhalen en foto's. Fijn dat jullie zo genieten. Nog eventjes en dan kunnen we jullie weer in de armen sluiten. Geniet nog van Buenos Aires en natuurlijk Brazilie.
    Tot 6 april, kusjes van ons allemaal, je moeder

• 09 Maart 2013 - 14:50

Yvonne Mol:

lieve meiden
    wat een wáánzinnige belevenis, om nooit meer te vergeten. leuk dat we zo met jullie mee mochten reizen , gratis en voor niets ! Hoop dat jullie nog geweldige weken mogen beleven, maar heerlijk als jullie straks ook weer thuis zijn bij jullie familie en vrienden. en natuurlijk Karenina , bij je collega's . Je wordt gemist , daar en bij ons in de groep. Wat gaat de tijd evengoed snel. Nu nog hier een staartje winterweer, verwachting van ijzel , kou en weer sneeuw. Tot snel , de vlag gaat uit ! Dikke kus

• 09 Maart 2013 - 17:30

Stéphanie:

Buenos días..uuh Aires!

Jeej gaaf meiden, weer een geweldig verhaal met -ik denk misschien wel- een paar van de mooiste foto's van julie reis! Hele leuke foto's ook samen, het straalt er van alle kanten af!
    Wat zullen de weken nu snel voor jullie gaan zeg, maar nog genoeg te doen volgens mij!
    Geniet van de laatste weken en tot heeeeel erg snel:)

Veel liefs!

• 09 Maart 2013 - 20:47

Kelly Hudepohl:

Wat een leuk verslag en wat zien en doen jullie leuke dingen! Mooie foto's ook! Geniet nog even, want voor je t weet sta je hier weer in de kou! Liefs, Kelly.

• 12 Maart 2013 - 18:35

Marit:

Wauw, super mooie foto's meiden! Echt top dat jullie zoveel mooie dingen beleven!
    Nog heel veel plezier de laatste weken, en tot heeeel snel:D

Liefs Marit

• 14 Maart 2013 - 18:39

Francis En Emiel:

Meiden,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen. En te lezen hoe julie genieten,deze ervaring vergeet je nooit. Nog veel plezier en tot in Nederland Francis