Like the Japanees.. - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Karenina & José Beerepoot - WaarBenJij.nu Like the Japanees.. - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Karenina & José Beerepoot - WaarBenJij.nu

Like the Japanees..

Blijf op de hoogte en volg Karenina & José

22 Oktober 2012 | Guatemala, Tikal

Hola chico´s y chica´s!

Allereerst ontzettend bedankt voor jullie reacties op onze verslagen. Erg leuk om te lezen en ga vooral zo door! Wij vermaken ons hier nog steeds prima.
Wat wij jullie in het vorige verslag zijn vergeten te vertellen is namelijk dat wij een heuse aardbeving hebben meegemaakt. Nietsvermoedend zaten wij op school toen deze ineens begon te schudden en later nogmaals maar dan nog harder. Heel interessant om mee te maken. Het komt hier vaker voor doordat Guatemala over 33 vulkanen bezit waarvan er nog 3 actief zijn.

Vorige week dinsdag zijn we naar een Jade-fabriek geweest. Jade is een steensoort waar Guatemala onder andere bekend om staat. Ongeveer 40 jaar terug werd deze steen hier ontdekt door een archeologe genaamd Mary-Lou Ridinger. Laten wij haar nou net treffen in één van haar musea hier in Antigua. Met een select groepje kregen wij een persoonlijke rondleiding door het museum. Hartstikke leuk want de Spaanse gids voor haar, praatte te snel waardoor we niet veel verstaan hadden. Natuurlijk gingen we ook nog even met haar op de foto.

De rest van de week hadden we Spaanse les, op donderdag zelfs dubbel omdat we vrijdag onze les misten. Ook hebben wij weer even met onze billen geschud tijdens een lesje Merengue.

In Nederland dachten wij altijd; ¨die gekke Japanners, heel Nederland in 1 dag zien¨. Nu komt ons verhaal..

Vrijdagochtend ging onze wekker vroeg omdat we weer 3 dagen op pad gingen. Samen met 2 Amerikanen (vader en zoon die erg stonken), een Franse, Duitse en Italiaanse vertrokken wij richting Tikal. De reis duurde zo´n 10 uur met hier een daar een stop. Allereerst bij een bananenplantage van Chiquita! Ons allen wel bekend. Erg interessant om te zien waar de bananen nou eigenlijk vandaag komen. Wij bezochten ook een klein kasteeltje, San Félipe. Daar kregen wij een picknick en mochten we even ´afkoelen´ in het warme water van Lago de Izabal.

Na vele kilometers gereden te hebben, arriveerden wij rond 18.00 in Flores. Dat is een klein eilandje. Helaas was het al donker zodat we niet veel van het eiland konden zien. ´s Avonds gingen we lekker uiteten met de meiden om vervolgens vroeg te gaan slapen. De volgende ochtend vertrokken wij om 05.00 richting Tikal. Moe maar met heel veel zin, want Tikal moet je gezien hebben als je in Guatemala bent.
Het is echt de moeite waard. Loop je midden in de jungle, ontstaat er ineens een gebouw uit een berg. Het geheim van de jungle, want dit alles is pas 50 jaar terug ontdekt, terwijl het al minimaal 2000 jaar bestaat. Wat een imposante bouwwerken hebben die Maya´s gemaakt. Het is echt onwerkelijk hoe zij dat ooit voor elkaar gekregen hebben. Wij weten nu ook dat de wereld NIET vergaat op 21 december 2012. Volgens de Maya´s ontstaat er dan een nieuw tijdperk omdat een nieuwe zonnekoning uit een krokodil geboren wordt. Jaja ;)

´s Middags vertrokken wij richting Rio Dulce om de boot naar Livingston te pakken. Het was erg zonnig dus we konden eindelijk onze eerste zonnestralen pakken. In Livingston vertrokken wij per pick-up, in de achterklep, richting ons hostel. We reden door het kleine dorpje maar één van de eerste personen die we zagen was een echte travestiet. Toen wisten we al, dit is een echte wereldstad. Onze straat liep op z´n eind en we moesten verder te voet. Allereerst over een hangbrug die we godzijdank overleefd hebben. Daarna liepen we over een pad met allemaal kleine lichtjes, vuurvliegjes!! Het leek wel het paradijs op aarde toen we ons hostel zagen. Een palmhuis aan het strand tussen de palmbomen.

José en de Italiaanse Lorraine wilden nog wel even zwemmen. Zij waren alweer snel terug omdat er een enorme krab voor hun voeten langs liep. Dan maar niet zwemmen!! Van het zwemmen en zonnen kwam overigens niets meer terecht want het heeft de hele avond, nacht en ochtend geregend. Dit had onze gids nog nooit meegemaakt.. lucky us!!

De volgende dag moesten wij in diezelfde boot, in de stromende regen weer terug. Iedereen was helemaal doorweekt!! Gelukkig had iedereen droge kleding mee en konden we snel naar huis (lees: nog 6 uur in de bus). Al met al een geslaagd weekend waarin wij heel Guatemala in 3 dagen hebben rondgereden.

• 23 Oktober 2012 - 09:16

Peter En Margret:

Hey meiden

Alles goed, zo te lezen, en alweer zo veel gezien,prachtige foto's, vooral Jose als indiaantje(staat je goed) Jullie genieten voor tien.
    Over de aardbeving doen jullie heel laconiek, alsof het alle dagen gebeurd?
    Nog veel plezier en dikke kussen van ons

• 23 Oktober 2012 - 10:45

Malika:

Wauw klinkt leuk! En vermoeiend! Fijn om te horen dat de wereld niet vergaat haha! Ook echt toeval dat jullie die vrouw tegen zijn gekomen! Heel veel plezier nog!! X malika

• 23 Oktober 2012 - 11:13

Marijke:

Hoi, wat een verhaal weer! Lijkt me een rare ervaring als ineens alles begint te beven. Mooie foto's! Veel plezier, en wacht op het vervolg! Xxxx

• 23 Oktober 2012 - 11:13

Marijke:

• 23 Oktober 2012 - 11:35

Marleen:

hey chickies,
    ik heb er even de tijd voor genomen om jullie belevenissen so far te lezen.
    wat een ontzettende leuke verhalen!
    jullie vermaken je uitstekend zo te lezen.
    echt gaaf om die foto`s ook te zien.
    kan niet wachten op het volgende verhaal.
    geniet er nog van!
    liefs marleen

• 23 Oktober 2012 - 16:19

Moeder Joke:

Hola chica's,
    Een aardbeving!, spannend hoor, schud je zelf niet met je billen, worden ze wel voor je geschud!!
    Meiden wat kun je toch veel mee maken in zo'n een korte tijd. Maar goed dat jullie de belevenissen zo met ons delen, want waar moet je na een half jaar anders beginnen te vertellen!

Hasta pronto! Lieve groet en dikke kus!

• 23 Oktober 2012 - 17:30

Melanie:

Wat een super verhaal weer! En wat een geduld moet je hebben met dat rijden zeg pfff.. Maarjah je moet er wat voor over hebben wat te zien zullen we dan maar zeggen. Succes Chikkies ene leuke foto's weer :) I like!!
    Liefs Xxx Melanie

• 23 Oktober 2012 - 19:34

Je Grote Broer Nico:

wat een leuke avonturen maken jullie daar mee. het begint bij mij wel te kriebelen als ik dit zo lees. heel veel plezier!

• 23 Oktober 2012 - 20:12

Uit Het Verre Aruba ( Dichtbij Voor Jullie ;)):

Bon Bini Meiden,

Wat weer een leuk verhaal! Wat zien jullie toch veel van de wereld ( rijdend nog wel)
    De foto'ss worden ook steeds beter maar jullie ( karenina vooral) wat staan jullie er zelf weinig op!

We wachten met smart op jullie volgende verhaal!!

Liefs uit palm beach

• 24 Oktober 2012 - 13:20

Marit:

Hey chickies,

Heel leuk weer!
    Lees jullie verhalen met veel plezier:)
    Gelukkig viel de aardbeving mee, zal wel eng geweest zijn:o
    Leuk dat jullie zo genieten!

Dikke kus Marit

• 24 Oktober 2012 - 19:44

Ellen ( Moeder Van Marit):

Ik lees jullie verslagen met veel plezier. Wat een avonturen meiden.
    Heel leuk om alles te lezen en meteen de foto's te zien.
    Nog veel plezier en pas goed op elkaar.

groetjes Ellen

• 25 Oktober 2012 - 19:34

Margreet.:

Wat genieten jullie toch, heerlijk om het te lezen.

Wij zijn daar ook geweest,in Zuid Amerika.
    Maar...dat wisten jullie al.

groetjes Margreet.

• 25 Oktober 2012 - 20:06

Marit B:

Heee meiden!!!!
    Heerlijk om de verhalen te lezen. Ik weet van mijzelf nog dat het heel fijn was om af en toe zon verhaal erop te zetten en dan al die reacties te lezen van het thuisfront!!

Ik merk dat jullie genieten en dat is natuurlijk toppiee!!! Die spaanse cursus lijkt me super leuk! Lijkt me een mooie taal om te kunnen spreken!
    Heel veel plezier met alles wat jullie nog gaan beleven!! En ga zoo door met de verhalen en fotos!

X Marit (B)

• 25 Oktober 2012 - 20:57

Stéphanie:

Lieverds!
    Nog een berichtje, omdat jullie het zo waarderen;) Wederom een leuk verhaal! Is ook leuk om te typen he, als je zoveel meemaakt! Ook wel goed om jullie eigen geheugen weer even op te frissen denk ik!Vooral de foto's moeten jullie echt volhouden, wat gaaf om te zien zeg! Stiekem ben ik wel een beetje (erg) jaloers, maar vooral heel blij voor jullie dat jullie het toch echt hebben geflikt en deze reis nu aan het maken zijn! Ik ben benieuwd wat er voor volgende keer op de planning staat..hoe is het gesteld met jullie Spaans? Jullie moeten het zo op eigen houtje gaan redden toch?
    Geniet lekker verder meiden en tot het volgende verhaal!
    Kussies!

• 27 Oktober 2012 - 14:32

Liset:

Meiden, wat weer een heerlijk verhaal. Ik ben blij dat ik nu weet dat de wereld op 21 december niet vergaat, dan kan ik tenminste de volgende dag mn verjaardag nog vieren;) Leuke foto's, op deze manier krijgen we een goed beeld bij de verhalen

Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal! :)
    Een dikke kus vanuit Alkmaar

• 28 Oktober 2012 - 12:36

Mariane:

Hallo Karenina en Jose,

Even een kort berichtje van mij uit Zwaag, mijn broer heeft mij even geholpen om antwoord naar jullie te mailen.geweldig jullie reisverslag, heel veel liefs van mij en Ome Henk.

Groetjes en dikke kussen van Mariane en Henk.

• 29 Oktober 2012 - 14:06

Lucia:

Hola chicas;

Wat leuk om jullie verhalen zo te volgen,jullie maken wat mee.
    Maar ja, je zit ook aan de andere kant van de wereld met een heel andere cultuur.
    Lukt het al wat met de spaanse taal?
    Geniet ervan samen!! Groetjes van ons uit Zwaagdijk