Na regen komt zonneschijn..?! - Reisverslag uit Utila, Honduras van Karenina & José Beerepoot - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn..?! - Reisverslag uit Utila, Honduras van Karenina & José Beerepoot - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn..?!

Blijf op de hoogte en volg Karenina & José

07 November 2012 | Honduras, Utila

Goodmorning everyone,

We zijn voor even overgegaan naar het Engels want we zitten nu op het eiland Utila. Bijna iedereen spreekt hier Engels want het eiland zit vol met backpackers die hun duikbrevet willen halen.

Maar waar waren wij gebleven? 31 oktober: Halloween. Misschien hebben jullie al een foto'tje op facebook gezien maar wij hadden dus een Halloweenparty op school. Tjaa, dan moet je nog en outfit zien te regelen. Met onze carnavalsachtergrond en Jose als juf was dat natuurlijk niet zo moeilijk. Binnen 5 minuten hadden we van 2 vuilniszakken 2 OK-jasjes gemaakt. Met de nodige accesoires waren we net 2 echte operatieassistenten. Helaas hadden we meer voorpret dan een echte knalfuif.

Una de Noviembre is een feestdag in Guatemala; dia de los Santos. Op deze dag is het gebruikelijk dat iedereen naar het kerkhof gaat met bloemen en vliegers. Dit is om contact te maken met de geesten en de overledenen te eren. Wij gingen naar het dorpje Sacatepequez. Dat dorpje staat bekend om zijn hele grote vliegers. Leuk om te zien. Wat wij ook zagen was dat iedereen over alle graven liep en renden met hun vliegers. Ook zaten de mensen gerust te picknicken op de graven. Er was harde muziek dus het leek net een festival, misschien een leuk idee voor in Nederland?! ;) Eenmaal thuis kregen wij een typische Guatemalteeks gerecht; Fiambre. Dat is een koude salade met heel veel soorten groente en vlees en de nodige toetjes.
's Avonds was onze laatste avond uit! Samen met de Hollandse Michelle gingen wij naar la Sala. Een erg gezellige avond!

Vijdag was onze laatste lesdag alweer! Nog even op de foto met onze leraren en natuurlijk kregen wij nog een diploma omdat wij zo geweldig Spaans spreken. Dit is niet gelogen, want wij kregen het ene compliment na het andere van de locals. 's Avonds deden we nog een laatste borreltje met de Zwaagse Moiden van Antigua op het dekterras van Uma Huma. Daar spraken wij een Australische jongen met een enorm splaakgeblek. We piesten bijna in onze broek van het lachen maar gelukkig had hij niet veel door, of was het al gewend. We weten nu wel dat Nicaragua een erg moeilijk woord is om uit te spreken (lees: Nikwakwa).

En dan is de laatste dag in Antigua aangebroken, toch wel een beetje een dubbel gevoel. Nadat we een uur op onze shuttle moesten wachten, we dachten bijna dat we waren vergeten, kwam hij eindelijk aangereden. Na 6 uur in de bus kwamen we aan in Copan, Honduras. 's Avonds deden we een borreltje met de Amerikaanse Chris en de Australische Amy en de Hollandse Wendy. Erg gezellig maar de volgende dag weer vroeg op om de ruines van Copan te bezoeken. Niet zo indrukwekkend als Tikal met zijn grote gebouwen. Maar ze zeggen dan ook: Tikal is het New York en Copan is het Parijs van de Maya's. Voorlopig genoeg Maya's voor deze reis!!!
In de middag werden we uitgenodigd om mee te gaan naar de Hot Springs. We wisten niet zo goed want we moesten verwachten tot we aankwamen bij een modderpoeltje en 2 miezerige zwembadjes. SLIK. Daarna moesten een touwbrug over en daarachter lag een heuse Spa verborgen midden in de jungle. Iets van 15 baden van heet tot koud water, een natuurlijke (voet)massage en een heerlijk kleimaskertje. Na dit leken we wel 20 jaar jonger! Het was heerlijk!

De volgende dag stonden we op met regen en het regent nog steeds! We zitten midden in het regenseizoen. In Guatemala is ie net afgelopen maar in Honduras begint ie net. Wij besloten naar het dorpje Tela te gaan, volgens Lonely Planet een leuk plaatsje aan het strand, maar niet als het regent! Door de regen was er niets te doen en nadat Karenina wakker werd van het geluid van druppels op haar tas, was de emmer vol. Gelukkig is dit met een sisser afgelopen maar we besloten snel door te reizen naar Utila. Natuurlijk hadden wij net op een uur na de boot gemist en moesten we daardoor 5 uur wachten op de volgende boot.

Nu zijn we dus op feesteiland Utila. Jose gaat hier haar duikbrevet proberen te halen. Het is hier het goedkoopste van de hele wereld en het brevet is overal ter wereld geldig. Karenina kan dit helaas niet vanwege haar oren, maar voor haar is ook nog genoeg te doen!

Tot zover ons verhaal! De foto's volgen nog..

Kisses, Kaatje & Jopie

• 07 November 2012 - 19:00

Melanie:

Heej girls leuk verhaal weer! Jopie komen al je hersluitbare zakjes in je tas toch vanpas met die regen!
    Jammer dat je niet kan duiken ka met met je orden lijkt dat idd niet zon goed plan:)
    kijk weer uit naar t volgende verhaal! Veel plezier op t partyeiland en laat ze maar ff zien
    hoe wij dat in zwaag doen ;) Xxx

• 07 November 2012 - 19:00

Marien:

Leuk verslag weer meiden!
    Jo, succes met je duikbrevet. Netjes hoor!

• 07 November 2012 - 19:56

Heej meiden!
    Het lijkt erop dat jullie het regenseizoen hebben meegenomen!
    Heel veel plezier! xx

• 07 November 2012 - 20:52

Dianne:

Hey dames, er zal vast nog voldoende zonneschijn op julle pad
    Komen, reken daar maar op. In Buenos Aires schijnt de zon volop en is het snikheet, dus ik ben op dit moment zelfs jaloers op jullie regendruppels! Succes met je duikbrevet José!

Hoi meiden,
    Ik lees jullie reisverslagen met veel plezier hoor,( Karenina ik zal mijn best doen om ook te reageren)
    De spaanse taal inmiddels geleerd en nu bijhouden natuurlijk!!
    Wat een ervaring om alle tradities en gewoontes van een ander volk en land mee te maken.
    Jullie zijn imiddels alweer in Honduras aangekomen, op een feest eiland met heel veel backpackers, geniet ervan!!

• 08 November 2012 - 05:41

Eveliene:

hee meiden, goed om te leven dat het weer fantastische met jullie gaat..
    Jullie zijn lekker op dreef.. nou hoorde ik gisteren van een hevige aardbeving in guatamala, maar daar zijn jullie al weg zo te lezen. misschien net optijd, wil jullie niet bang maken maar wilde dit graag weten.. ik had ka al een app gestuurd.. Jo, succes met je duikbevet en ka succes met de andere dingen die je wel kan doen.. Dit gaat je vast en zeker lukken ka!! Feest er maar lekker op los en succes met de verdere reisjes die jullie nog gaan beleven.. Wij hebben a.s. zaterdag prinsbekend making.. jullie horen nog wel wie het zijn/worden!!

Dkke kus Eveliene

• 08 November 2012 - 12:46

Marit:

Weer een stapje verder in jullie reis!
    Weten jullie al hoelang jullie blijven in honduras?
    Super vet jo dat je voor je duikbrevet gaat! En jammer voor jou ka dat je dat niet kan doen..

Kom maar op met de foto's!

Liefs Marit

• 08 November 2012 - 15:36

Mama Margret:

Hey meiden, wat leuk weer een teken van leven. Weer heel wat beleeft. Ga je echt duiken Jo?
    Doe maar voorzichtig. En wel spaans blijven praten hoor, je hebt het niet voor niets geleerd en
    bijhouden hoor!! Foto's gemist?
    Liefs van ons

• 08 November 2012 - 15:56

Sanne :

hey moiden,
    zo te lezen hebben jullie het aardig naar jullie zin. en gelukkig zitten jullie niet meer in guatamala aangezien er een flinke aardbeving was. moest meteen aan jullie denken, maar jullie leven nog.:P
    ben benieuwd naar het volgende verhaal.

dikke kuss Sanne

• 08 November 2012 - 21:21

Vader Peter:

Hallo dames Ik zie en lees dat julie een vol programma hebben met allemnaal leuke dingen doen
    Hou dit maar vol en geniet er van hier bij ons gaat het goed a.s. zaterdag prins verkiezing zonder
    juli dus. groeten vader en oom peter

• 09 November 2012 - 11:11

Joke,nico En Je Lieve Zusje:

Hallo Kaatje & Jopie
    Al weer veel beleefd zo te lezen.Jammer van de regen.Maar na regen komt zonneschijn zeggen ze. Heel veel plezier op het feesteiland.
    Groetjes van je moeder en tante.

• 12 November 2012 - 13:17

Nico:

hey meiden,

Jose van harte gefeliciteerd met je 23e verjaardag. Je kado krijg je volgend jaar. Zo te lezen hebben jullie een hoop plezier en beleven jullie veel leuke dingen. Ga zo door!

groet,

Nico

• 12 November 2012 - 21:10

Fam. Smal Spanbroek:

Hallo meiden,

Heel leuk om jullie zo te volgen, wat beleven jullie veel!
    José, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, deze verjaardag zal je niet gauw vergeten denk ik!
    Groetjes en geniet nog lekker ervan samen...

Peter en Wilma en kids.

• 20 November 2012 - 22:42

Fam. Munster Uit Obdam:

Hallo meiden,

Eerst nog gefeliciteerd Jose. Dat was al weer een week geleden. Je zal een aparte verjaardag hebben gehad.
    Wat betreft het feest op allerzielen, je ziet steeds meer dat we in Nederland ook deze kant op gaan, dat er dus bij de graven een soort markt is, met muziek, workshops etc. Maar een festival is het hier nog niet, komt wel met een paar jaar denk ik. Dat lijkt mij een mooie manier om te herdenken.

Fijn dat het goed gaat met jullie, wat een mooie foto's en wat heerlijk dat ik het zo van een afstand mee kan beleven. Geniet vanhet leven, groet Annet, Theo , Linda, Bart, Iris en Aron.