De 2 Beerepootjes gingen uit varen... - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Karenina & José Beerepoot - WaarBenJij.nu De 2 Beerepootjes gingen uit varen... - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Karenina & José Beerepoot - WaarBenJij.nu

De 2 Beerepootjes gingen uit varen...

Blijf op de hoogte en volg Karenina & José

24 December 2012 | Colombia, Cartagena

Queridos todos,

Jahoor, we zijn er, finally in South-Amerika! We hebben de 5-daagse boottocht overleefd, eitje ;)

De laatste dagen in Panama-City hebben we onder andere geshopt. In een echte Amerikaanse Shopping Mal, Albrook genaamd. We waren er s´ochtends om 10.00 en s´middags om 15.00 zaten we nog maar op 1/3! Zo groot en zoveel winkels. Wij gingen voornamelijk op zoek naar een nieuwe camera en 2 koplampen. We hadden 1 klein zaklampje maar ook die zat in de gestolen tas, dus we moesten op zoek naar een nieuwe. We zagen menig (ervaren) backpacker met van die handige koplampjes dus die moesten wij natuurlijk ook hebben. Inmiddels zijn wij in het bezit van een geweldige camera en 2 koplampjes, helemaal gelukkig dus! De Albrook Mal was prachtig versierd vanwege de kerst, dus opnieuw een leuke shopervaring.

De laatste dag in Panama-city wilden we terug naar Casco Viejo om dit mooie stukje stad op de nieuwe camera vast te leggen, alleen vandaag was het weer heel slecht. Hele dag grauw en veel regen. De foto´s van de skyline and the old town zien er dan ook een beetje treurig uit.
Ook hebben we het museum van het Panamakanaal bezocht. Onderweg moesten we nog oppassen want er lagen 2 echte krokodillen op de loer, WOW! In het museum zagen we hoe de sluisen tot stand zijn gekomen en hoe ze werken. Buiten konden we het allemaal in real-life bewonderen toen 2 kleinere boten de sluisen wilden passeren.Helaas waren we net te laat voor een enorm vrachtschip!

15-12-2012, The Big Day! Vandaag zou ons vaaravontuur starten richting Colombia. Na enige vertraging zaten we dan eindelijk in de 4x4 die ons naar de boot moest brengen. Daar aangekomen kwamen we bij een soort van haventje met allemaal kleine motorbootjes die ons naar de ´echte´ zeilboot moest brengen. Na een uurtje varen door de eerste San Blas eilanden kwamen we aan de bij de ´Sacanagem´, onze zeilboot. Moeilijke naam dus wij moesten even weten waar deze naam nou vandaan kwam. Het is Portugees (onze kapitein was een Braziliaan) en het is een bepaald seksstandje, máár ook een stopwoordje dat veel in het Portugees wordt gebruikt. We zaten in totaal met 9 passagiers aan boord, kapitein Frederico en knecht Lewis uit Colombia. De andere passagiers waren Eduard en Mark (vader en zoon uit de USA), Jill en Deja (Canada), Chris en Amy (stelletje uit de USA) en Ben (dokter uit de USA). Wij hadden onze eigen tweepersoonscabine, eigenlijk heel luxe dus.

De San Blas bestaat uit 365 eilandjes, voor iedere dag van het jaar een ander eiland! Het zijn prachtige eilandjes met alleen maar witte stranden, palmbomen, rieten huisjes en helder blauw water. Sommige eilandjes zijn bewoond maar de meeste zijn onbewoond. Op de eilandjes wonen de Kuna´s. Een leuk volk met felle klederdracht in allerlei kleurtjes. Zij maken Mola´s, die ze dan al varend in een houten bootje komen verkopen. Dit zijn een soort van ´theedoeken´ waar ze ongeveer 3 weken aan borduren. Ook verkopen ze kokosnoten met heerlijke kokosmelk, ook even geproefd! Wij vaarden de eerste 3 dagen steeds naar een ander eilandengroepje waar we konden snorkelen, zwemmen, vissen of gewoon relaxen. Tijdens het snorkelen zagen we prachtige zeesterren en zelfs 2 echte neushaaien. Ook snorkelden we naar een gezonken schip (barco hundido). We kregen iedere dag 3 heerlijke verse maaltijden voorgeschoteld. Natuurlijk met zelf gevangen vis. Je begrijpt het al, heel goed vertoeven dus!

Op de laatste dag zouden we een kampvuur maken op een eiland, waar we eerst nog even een uurtje plastic moesten rapen. Een zeer nuttige bezigheid want dit prachtige eiland lag er vol mee. Wat je allemaal al niet tegenkomt; flesjes, kammetjes, heel veel schoenen en lollystokjes! Na een uur hadden we een roeiboot vol met plastic!
´s Avonds besloot de kapitein, het stel op de boot naast ons, ook uit te nodigen voor het kampvuur. Hij vertelde dat ze uit Australië kwamen maar de vrouw bleek een Nederlandse die 30 jaar terug uit was geëmigreerd en haar man Gunnar was Zweeds. We hadden een prachtige avond want de rode wijn vloeide rijkelijk. Eva zat op haar praatstoel en vond het heerlijk om weer Nederlands te kunnen spreken. Ook werd het nog even moppen tappen, want ze schudde de moppen van 30 jaar geleden uit nog steeds uit haar mouw! Hele avond heerlijk gelachen!

De volgende ochtend nog even zwemmend naar Eva en Gunnar om een koppie te doen en toen was het tijd om te vertrekken richting Cartagena, Colombia.
De kapitein vertelde dat deze tocht normaal gesproken 48uur duurt maar het kan bij slecht weer ook zomaar 60uur worden. We mochten niet op het dek, alleen in de cabines en achterop de boot. Alcohol was vanaf nu niet meer toegestaan en de kapitein raadde ons aan om veel te slapen en goed te blijven drinken. Wij namen heel verstandig van te voren al een reisziektepilletje in. Deze bleken heel goed te werken. José zocht haar plekje voornamelijk achter op de boot, met haar gezicht vooruit en hoofd in de wind. Terwijl Karenina voornamelijk horizontaal in haar cabine lag. De eerste mensen zagen al groen en sommige hadden al gekotst en wij voelden ons nog steeds kiplekker. Af en toe wat eten, om de 8 a 10 uur een reisziektepilletje ét voila. ´S avonds vroeg slapen want ook prima ging en de volgende ochtend bleken we 4uur op schema voor te lopen, dat gaat goed dus! Vandaag was de zee zelfs zo rustig dat we voor op het dek mochten zitten want misschien zagen we wel dolfijnen. Helaas niet gespot! ´s Avonds sloeg het weer echter om en kwamen we in een storm terecht. Deze nacht was niet zo comfortabel! Je lag geen moment stil in je bed want we werden alle kanten opgeslingerd. Uiteindelijk om 05.00 opgestaan want Cartagena was in zicht net als een prachtige zonsopgang. Om 07.00 kwamen we aan in Cartagena, uiteindelijk hebben we 44 uur over de boottocht gedaan. Het is ons uiteindelijk ontzettend meegevallen en we zijn weer een hele ervaring op een zeilboot rijker!

We zitten nu inmiddels al 3 dagen in hostel El Viajero in Cartagena. Cartagena heeft een prachtig oud stadsgedeelte (nog omringd door oude stadsmuren) waarbij iedere straat zo op een ansichtkaart geplakt kan worden. Mooie gekleurde huisjes, balkons met veel bloemen, mooie pleinen, prachtige kerken en heerlijke restaurantjes. We hebben besloten om hier kerstmis te vieren. Vanavond (kerstavond) gaan we eerst naar een kerstmis, waarna om 00.00 het feest los barst met vuurwerk en party´s everywhere! Op kerstdag is het gebruikelijk om naar het strand te gaan om je hangover uit te zitten.. Al met al niet verkeerd dus! ;)

Inmiddels hebben we gister ook eindelijk onze eerste vulkaan beklommen, Volcan del Totumo! Al was het niet echt een vulkaan te noemen. We wisten dat het een moddervulkaan was en dat sprak ons juist nou ook zo aan. Lekker een vulkaan beklimmen en dan op de top, als beloning, een modderbad! Eenmaal aangekomen bleek de vulkaan slechts 15 meter hoog. Er was gewoon een trap gebouwd dus van klimmen was ook niet echt sprake! Eénmaal in het modderbad werden we gemasseerd door de mannen en daarna moest je naar beneden lopen om afgespoeld te worden door de vrouwen. Een leuke ervaring maar we hebben wel besloten om ook nog eens een ´echte´ vulkaan te beklimmen.

Tot zover weer onze avonturen! Bedankt voor al jullie leuke berichtjes. Blijf deze vooral sturen want die vinden wij ontzettend leuk om te lezen! Tenslotte wensen wij jullie..

UN FELIZ NAVIDAD Y SALUD PARA UN NUEVO AÑO!

HASTA 2013!

Muchos Besos, Karenina en José

• 24 December 2012 - 16:40

Margret:

Hey meiden,

Wat een belevenis allemaal. Echt niet zeeziek geworden? En Karenina lag die horizontaaL of bedoel je vertikaal? ligggen doe je namelijk vertikaal! Mooie foto"s weer;jullie zien er goed uit, heerlijk zomers.
    Fijn om weer wat te lezen. Vanavond gaan wij naar de kerstmis in Obdam. Alvast mooie kerstdagen toegewenst van ons allemaal, kusjesxxx

• 24 December 2012 - 17:30

Yvonne Mol:

Olalla ! Wat leuk jullie avonturen weer te lezen ! jullie genieten !
    Wat is de wereld toch klein hè, als je zo aan de andere kant vd wereld mensen ontmoet met Nederlandse roots. En nu vertrekt Marloes ook jullie kant op, wie weet ontmoeten jullie elkaar. Met een mooi fototoestel gaan we ongetwijfeld weer mooie foto 's zien ! Hier is het kerst avond, ben al druk aan het koken . Lekker de nacht uit ( 8 ) met 1tussendagje vanwege ziekte . Maar nu ook lekker vrij. In gedachten ook bij Rob Vellinga en. Co. Ursem die overleden zijn. met deze agen een extra groot verdriet voor beide familie's én een groot gemis in Zwaag. Je ziet maar weer eens dat je genieten moet , van élke dag ! En dat doen jullie .! Zet h'm op daar en veel plezier ! Zalig kerstfeest !

• 24 December 2012 - 19:10

Marit:

Wat een super mooie foto´s! Jullie krijgen ook al lekker een kleurtje;-)
    Weer wat mooie ervaringen als ik jullie verhaal mag geloven!
    Voor jullie ook alvast een fijne kerst en gelukkig nieuwjaar gewenst!!

Liefs Marit

• 24 December 2012 - 19:16

Marleen:

hey chickies,
    wat een ontzettende gave foto`s!!
    ziet er echt supermooi uit.
    liep even op achter met jullie reisverhalen maar heb de schade weer ingehaald.
    top om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben en zoveel mee maken.
    ben jaloers!
    xxx marleen

• 24 December 2012 - 21:50

Stephanie:

Lieve schatten,
    Wat ziet dit er goed uit zeg! Jaloersmakend ten top! En wat een speciale kiest gaan jullie meemaken dit jaar..Ruben vliegt nu overzee richting Bolivia! Hele fijne dagen gewenst meisjes, hier in Zwaag denken we aan jullie:) dikke kus!

• 25 December 2012 - 20:29

Joke, Nico En Je Lieve Zusje:

Heey meiden,

Wat een leuk verhaal! Ook leuke foto's erbij! al een beetje bij gekomen van de
    kerst mis en de wilde stap avond? We wachten op jullie volgend verhaal

hele fijne kerstdagen!!

xxx

• 25 December 2012 - 20:30

Karen Van Vlaanderen:

Hey Beerepootjes, prettige feesten gewenst! Ik lees alijd jullie reisverslagen en ben blij dat jullie het daar nog steeds ferm naar jullie zin hebben :). Liefs, Karen

• 27 December 2012 - 13:59

Eveliene En Jeroen:

he meiden,
    wat een practhtige foto's, foto's om verliefd op te worden!!
    hebben jullie lekkere en gezellige feestdagen gehad?
    Ik (eveliene) wel jeroen niet, die was helaas ziek, maar nu al wel weer aan het opknappen :)
    Heb jullie nog mooie oud en nieuw plannen. ben zeer benieuwd.
    JUllie avondturen waren ook wel weer leuk om te lezen, het is niet te geloven wt jullie allemaal meemeken, Zo leuk..
    Meiden genieten kunnen jullie wel, met wat drank mooi strand, warm weer wat willen jullie nog meer..

maak een goede afsluiting van 2012 en wens jullie al het geluk in 2013..

Liefs eveliene en jeroen

• 27 December 2012 - 16:05

Jenneke:

Hè hallo wereldontdekkers
    Wat een geweldige foto 's en belevenissen .
    Leuke kerstdagen gehad in de warmte.
    Hè een hele goeie jaarwisseling en alle goeds voor 2013.
    En nog lekker genieten.
    Groeten uit Hippo van Feike en Jenneke

• 27 December 2012 - 16:32

Peter V L :

Hey meiden,
    Na het skype vorige week, moest ik ook jullie verhalen natuurlijk even bekijken.
    Fantastisch hoor wat jullie allemaal al gezien hebben en meemaken.
    Hier maak je mensen wel jaloers mee.
    Maar jullie doen het, dus geniet er ook vol op van.
    Ik wens jullie een goede jaarwisseling en een prachtig begin 2013.

groetjes.

• 30 December 2012 - 11:34

M.lowe:

Hallo meiden, Dit is toch weer een geweldige ervaring voor jullie.dus blijf er maar lekker van genieten. Op naar 2013, en wat er nog komen gaat in de anderen landen.Blijf goed op elkaar letten en vanuit Zwaag een dikke kus en een heel en gezellig uiteinde. groetjes Henk en Marjan.

• 30 December 2012 - 14:19

Sanne:

hey moidjes,
    ik moest veel lezen, want bij huize keizer doet het internet geregeld niet.
    ben dus nu illigaal alle schade aan het inhalen op me werk.
    wat een leuke verhalen en ontzettende mooie foto's.
    geniet nog lekker en alvast een gelukkig nieuwjaar.

dikke kuss Sanne

• 30 December 2012 - 14:46

Monique De Waard:

De 2 berepootjes zijn 3 maanden op reis en doen geweldige ervaringen op, zo te lezen in de reis verslagen.
    Karenina en José voor jullie zal oud en nieuw een heel bijzondere ervaring zijn, maak er een mooi feestje van!
    Een knallend uiteinde en alle goeds voor 2013
    Romi Willem Rob en monique

• 01 Januari 2013 - 02:24

Peter Beerepoot:

gelukkig nieuwjaar kusjes je vader en moeder oom en tante

• 16 Januari 2013 - 12:59

M.lowe:

Hallo Meiden,

Het is een beetje laat, maar een goed en geweldig nieuwjaar voor jullie beiden,
    Henk en ik hebben een fijne en gezellige verjaardag bij je vader gehad.
    Maak er weereen mooi reisverslag van en op naar de volgende belevenis, kusjes en groetjes uit Zwaag, voor jullie beiden.
    Liefs henk en Marian.